Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Nunc odio purus, tempus non condimentum eget, vestibulum.

Top

Czym jest Brief? Jak wypełnić Brief dla agencji reklamowej?

Brief dla agencji reklamowej: jak go wypełnić? Dlaczego warto się do tego przyłożyć?

Spróbuj sobie wyobrazić, że znalazłeś się na wyspie, na której został zakopany skarb piratów. Wiesz, że gdzieś tam czeka na Ciebie wielka fortuna, ale nie masz mapy ani żadnych wskazówek, by ją odnaleźć. Frustrujące, prawda? Dokładnie tak samo poczuliby się pracownicy agencji reklamowej, gdyby kazano im zrealizować zlecenie dla klienta bez przekazania szczegółowych wytycznych. Dlatego w Diamond Studio wierzymy, że w dobrze rozumianym interesie każdego klienta jest dokładne wypełnienie briefu dla agencji reklamowej. Nie martw się – to wcale nie jest takie trudne.

 

Brief, czyli co?

Brief, nazywany swojsko kwestionariuszem, to taka mapa drogowa dla agencji. Każda profesjonalna firma zajmująca się szeroko pojętą reklamą przed przystąpieniem do realizacji jakiegokolwiek zlecenia, najpierw poprosi klienta o wypełnienie briefu. W praktyce jest to uproszczona forma rozmowy z klientem. Agencja zadaje mu ustandaryzowane, zapisane pytania i oczekuje na nie konkretnych odpowiedzi.

Co może interesować agencję? Przede wszystkim przedmiot zlecenia oraz preferowane przez klienta środki do jego realizacji. Przykładowo: jeśli klient chce zamówić nowy logotyp dla swojej marki, to powinien się podzielić z agencją kilkoma informacjami na temat zakresu działalności biznesu. Agencja może także podpytać o to, jaki styl projektowania graficznego najbardziej odpowiada klientowi.

Summa summarum chodzi o to, aby na linii agencja-klient nie dochodziło do niepotrzebnych nieporozumień. Jeśli zlecający nie da żadnych wytycznych lub opracuje je na kolanie, to problemy są niemal pewne. Przerysowując: agencja przygotuje logo w żółtej kolorystyce, a klient stwierdzi, że on za żółtym nie przepada i chce mieć logo w szarościach. Problem w tym, że wcześniej jakoś ten fakt przemilczał.

Brief zabezpiecza zatem interesy obu stron. Klientowi daje pewność, że usługa zostanie zrealizowana zgodnie z jego wyobrażeniami. Z punktu widzenia agencji jest to natomiast najlepszy sposób na uniknięcie późniejszych, zupełnie nieuzasadnionych pretensji.

 

Jak wypełnić brief dla agencji?

5 najważniejszych zasad

Nie ma w tym żadnej wielkiej filozofii. Wypełnienie briefu dla agencji reklamowej nie powinno stanowić najmniejszego problemu dla właściciela firmy lub jej pracownika – pod warunkiem, że jest to osoba decyzyjna, która nie musi wszystkiego konsultować z poszczególnymi działami (w przeciwnym razie cały proces będzie dość czasochłonny, a do tego dojdzie ryzyko, że ktoś czegoś dobrze nie zrozumiał).

Aby ułatwić Ci wypełnienie briefu, który otrzymasz od agencji (np. naszej), przedstawiamy 5 najważniejszych zasad, o jakich musisz pamiętać:

 

1. Dokładne przeczytanie briefu.

Nie zaczynaj go wypełniać przed zapoznaniem się ze wszystkimi pytaniami, bo może się okazać, że będziesz się powtarzać, a to wprowadzi niepotrzebny chaos.

 

2. Wypełnij brief wtedy, gdy masz na to czas.

Częstym błędem popełnianym przez klientów agencji reklamowych jest wypełnianie briefu na kolanie, gdzieś między lunchem a wystawianiem faktur. Tak nie można. Musisz mieć czas i spokojną głowę, by móc rzetelnie odpowiedzieć na postawione pytania.

 

3. Nie zrzucaj tego na sekretarkę.

Nikt nie zna firmy tak dobrze, jak jej właściciel lub osoba nią zarządzająca. Dlatego zawsze zalecamy, aby wypełnieniem briefu zajął się ktoś, kto może samodzielnie podejmować decyzje i najlepiej wie, jakie ma oczekiwania względem kierunku rozwoju biznesu.

 

4. Rozpisz się.

Wypełnienie briefu należy potraktować poważnie. Wszystko, co w nim napiszesz, będzie podstawą do wyceny usługi, ale także punktem wyjścia do jej realizacji. Staraj się odpowiadać na pytania możliwie szczegółowo. Nie sil się na używanie słów, których nie rozumiesz – śmiało możesz stosować mowę potoczną, aby bardzo dokładnie opisać swoje oczekiwania.

Jeśli np. chcesz zlecić produkcję strony www i agencja w briefie zapyta o preferowany styl, to nie ograniczaj się do słów „funkcjonalna” i „ładna”, bo to zdecydowanie zbyt skąpa informacja. Jeśli nie umiesz opisać tego bardziej kwieciście, to przynajmniej wskaż przykłady stron, które Ci się podobają.

 

5. Bierz odpowiedzialność za swoje słowa.

Chodzi nam tutaj przede wszystkim o pisanie prawdy. Z doświadczenia wiemy natomiast, że klienci lubią nieco naginać fakty i przedstawiać swoje firmy w zupełnie innym świetle. Przykładowo: ktoś ma małą, jednoosobową działalność, ale w briefie kreuje obraz wielkiego przedsiębiorstwa. Z takiego wprowadzania agencji w błąd nic dobrego nie wyjdzie.

Branie odpowiedzialności za swoje słowa odnosi się również do tego, aby bardzo dokładnie przemyśleć, czy to, co sugerujesz agencji, na pewno Ci się podoba i zostanie przez Ciebie zaakceptowane. Jeśli np. poprosisz o kontrowersyjne logo z sygnetem, a później odrzucisz projekt, bo jednak wolisz stonowany znak oparty na samej typografii, to błąd będzie leżeć po Twojej stronie.

Dobrą praktyką jest również podanie w briefie szczegółowych danych kontaktowych do osoby, która w firmie odpowiada za koordynowanie projektu. Zalecamy także choćby przybliżone określenie dostępnego budżetu oraz dołączenie do briefu wszelkich dokumentów, które mogą być pomocne podczas realizacji zlecenia (np. pliki ze starymi elementami identyfikacji wizualnej).

Tak wypełniony brief pozwoli uniknąć wszelkich błędów i nieporozumień, dzięki czemu projekt zostanie wykonany szybko i zgodnie z intencjami zamawiającego.

EnglishPolish